UP Board Solutions for Class 12 English Prose Chapter 7 The Heritage of India

By | May 31, 2022

UP Board Solutions for Class 12 English Prose Chapter 7 The Heritage of India

UP Board Solutions for Class 12 English Prose Chapter 7 The Heritage of India

LESSON at a Glance

A.L. Basham, the author of this lesson, was deeply interested in Indian culture, its traditions and customs. He makes us realize that the ancient Hindu civilization, assimilating the best in different cultures, continues with its cultural tradition which will never be lost.

According to the author, Mahatma Gandhi developed the theme of social service as a religious duty, and the development still continues. The author believes that Gandhiji, though an epitome of Hindu tradition, was much influenced by Western ideas. His passionate love of the undeveloped and his antipathy to caste, were unorthodox in the extreme and owed more to European 19th century liberalism than anything Indian. This championing of women’s right is also the result of Western influence.

But there is no denying to the fact that Gandhi and his followers of the Indian National Congress have given new orientation and new life to Hindu culture, after centuries of stagnation. Indians of coming generations will not be unconvincing and self-conscious copies of Europeans, but will be men rooted in their traditions, and aware of continuity of their culture.

In the past, Hindu civilization has received, adapted and digested elements of many different cultures—Indo European, Mesopotamian, Iranian, Greek, Roman, Scythian, Turkish, Persian and Arab. With each new influence it has somewhat changed. Now it is well on the way to assimilating the culture of the West.

पाठ का हिन्दी अनुवाद

(1) Ram Mohan Roy ………………… successors.
राममोहन राय ने समाज-सुधार की जोरदार वकालत करके नये युग को सूत्रपात किया। विवेकानन्द ने इसे और अधिक राष्ट्रीय सुर में दोहरायो जब उन्होंने घोषित किया कि महान् माता (भारतमाता) की सेवा सर्वोच्च समाज-सेवा है। अन्य महान् भारतीयों ने भी, जिनमें मुख्य महात्मा गाँधी थे, समाज-सेवा के विषय को धार्मिक कर्तव्य के रूप में विकसित किया और यह विकास गाँधी जी के उत्तराधिकारियों के अधीन भी चल रहा है।

(2) Mahatma Gandhi was ………………… stagnatton.
बहुत से भारतीय भी और यूरेपियन भी महात्मा गाँधी को हिन्दी परम्परा के प्रतीक मानते थे। किन्तु यह एक झूठा निर्णय था, क्योंकि वे पाश्चात्य विचारों से बहुत प्रभावित थे। गाँधीजी अपनी प्राचीन संस्कृति के आधारभूत सिद्धान्तों में विश्वास करते थे। यद्यपि प्राचीन भारत में उनका दलितों के प्रति अत्यधिक प्यार और
जात-पाँत से अत्यधिक घृणा अनूठी थी फिर भी वे अत्यधिक रूढ़िवादी न थे और किसी भी भारतीय बात ‘ की अपेक्षा उन्नीसवीं शताब्दी के यूरोप में उदारवाद के अधिक ऋणी थे। जैसा कि हम देख चुके हैं उनका
अहिंसा में विश्वास किसी भी प्रकार हिन्दुत्व की विशेषता नहीं थी। विद्रोह में उनसे पहले उनके पूर्वज, मराठा ब्राह्मण बी० जी० तिलक तथा गाँधीजी के कट्टर अनुयायी सुभाषचन्द्र बोस इस सम्बन्ध में कहीं अधिक

कट्टर थे। गाँधीजी की शान्तिवाद की नीति के लिए ईसा का व्याख्यान ‘सर्मन ऑन दी मॉउण्ट’ तथा टॉल्सटॉय की ओर देखना चाहिए। स्त्रियों के अधिकारों के लिए उनका समर्थन भी पाश्चात्य प्रभाव का ही परिणाम था। अपने सामाजिक सन्दर्भ में वे सदा रूढ़िवादी होने की अपेक्षा आधुनिक अधिक थे। यद्यपि उनके कुछ साथी उनके सीमित समाज-सुधार के कार्यक्रम को अत्यधिक धीमा मानते थे फिर भी हिन्दू विचार के समस्त बल को जाति तथा वर्ग की प्रणाली के स्थान पर एक प्रसिद्ध तथा समानता के आधार वाले सामाजिक ढाँचे की ओर ले जाने में उन्हें सफलता मिली। उन्नीसवीं शताब्दी के कम विख्यात सुधारक के कार्य को आगे बढ़ाकर गाँधीजी ने तथा भारतीय राष्ट्रीय कांग्रेस के उनके अनुयायियों ने हिन्दू संस्कृति को जो शताब्दियों से निर्जीव पड़ी थी, नया जीवन प्रदान किया है।

(3) Today there are ………………… culture of the West.
आज ऐसे भारतीय बहुत कम हैं जिनका धार्मिक विश्वास चाहे कुछ भी हो किन्तु जो अपनी प्राचीन संस्कृति को गर्व से न देखते हों और ऐसे भारतीय भी बहुत कम हैं जो उसकी दुर्बलताओं को बलिदान करने को तैयार न हों ताकि भारत उन्नति और विकास कर सके। राजनीतिक एवं आर्थिक दोनों क्षेत्रों में भारत कठिन समस्याओं का सामना कर रहा है और कोई भी व्यक्ति निश्चित रूप से उसके भविष्य के विषय में भविष्यवाणी नहीं कर सकता। किन्तु निश्चित रूप से यह भविष्यवाणी की जा सकती है कि भारत का भविष्य चाहे कुछ भी हो किन्तु भावी पीढ़ियों के भारतीय यूरोप के लोगों की बिना सोचे-समझे नकल करने वाले नहीं होंगे, किन्तु वे ऐसे व्यक्ति होंगे जो अपनी परम्पराओं में दृढ़ हों तथा अपनी संस्कृति की निरन्तरता को पहचानें। स्वतन्त्रता-प्राप्ति के केवल सात वर्ष बाद ही राष्ट्रीय आत्म-ग्लानि और सांस्कृतिक वैभव के लिए उन्माद की अति समाप्त हो रही है। हमें विश्वास है कि हिन्दू सभ्यता समन्वय के अत्यधिक आश्चर्यजनक कार्य को करने के योग्य है। भूतकाल में इसने बहुत-सी भिन्न-भिन्न संस्कृतियों के तत्त्वों को स्वीकार करके अपनाया है और अपने में मिलाया है; जैसे—इण्डो-यूरोपियन, मेसोपोटामिया, ईरान, यूनान, रोम, सीरिया, तुर्की, फारस तथा अरब की संस्कृति। प्रत्येक नये प्रभाव के साथ यह कुछ बदली है। अब यह पाश्चात्य संस्कृति को मानते हुए ठीक रास्ते पर चल रही है।

(4) Hindu civilization ………………… ways of the West.
हमें विश्वास है कि हिन्दू सभ्यता अपनी निरन्तरता को बनाए रखेगी। भगवद्गीता कर्मशील व्यक्तियों को । प्रेरणा देना बन्द नहीं करेगी और उपनिषद् विचारशील व्यक्तियों को। भारतीय जीवन की सुन्दरता और भलाई बनी रहेग्म चाहे यह पश्चिम की मेहनत बचाने वाले उपायों से कितनी ही प्रभाविते क्यों न हो। लोग महाभारत और रामायण के वीरों की कहानियों से प्यार करते रहेंगे तथा दुष्यन्त, शकुन्तला, पुरुरवा तथा उर्वशी के प्रेम को भी। वह शान्त और सज्जनता से पूर्ण आनन्द जो प्रत्येक काल में भारतीय जीवन में व्याप्त रहा और जहाँ दमन, बीमारी और गरीबी इस पर प्रभाव नहीं डाल सके हैं, वह पश्चिम के उत्तेजना से भरपूर जीवन के ढंगों के सामने निश्चित रूप से गायब नहीं होगा।

(5) Much that was ………………… never be lost. [2018]
प्राचीन भारतीय संस्कृति में जो बेकार था उसमें से बहुत कुछ पहले ही नष्ट हो चुका है। वैदिक युग की विनाशकारी और असभ्य सार्वजनिक बलि बहुत पहले ही भुला दी गई है फिर भी कुछ वर्गों में पशु-बलि अभी जारी है। विधवाओं को अपने पति की चिताओं पर भस्म होना बन्द हो चुका है। कानून के अनुसार लड़कियों का बचपन में विवाह नहीं हो सकता। पूरे भारतवर्ष में बसों और रेलगाड़ियों में ब्राह्मण अत्यधिक शुद्धता का विचार किये बिना नीची जाति के लोगों से मिलजुल सकते हैं और मन्दिर कानूनन सभी के लिए खुले हैं।
जाति-भेद अदृश्य होता जा रहा है। यह प्रक्रिया बहुत दिनों पहले आरम्भ हो गई थी किन्तु अब इसकी रफ्तार इतनी तेज है कि जाति को अत्यधिक आपत्तिजनक स्वरूप लगभग एक पीढ़ी में ही समाप्त हो जाएगा। पुरानी प्रणाली आज की परिस्थितियों के अनुकूल हो रही है। वास्तव में पूरे भारत का रूप बदल रहा है, किन्तु सांस्कृतिक परम्परा जारी है और यह कभी भी समाप्त नहीं होगी।

Understanding the Text

Explanations
Explain one of the following passages with reference to the context :
(1) Ram Mohan Roy had ………………… Gandhiji ‘s successors. [2010, 18]
Reference : These lines have been taken from the lesson ‘The Heritage of India’written by Sh.A.L. Basham. [ N.B. : The above reference will be used for all explanations of this lesson.)

Context : In this lesson the author describes his experiences about Indian culture, its traditions and customs which he felt during his short stay in India. He makes us realize that the ancient Hindu civilization assimilating the best in different cultures continues with its cultural tradition which will never be lost.

Explanation : In this opening paragraph the author tells us that Ram Mohan Roy expressed the need of social reform and started a new age. Then Vivekanand also repeated it in another way saying that the service of Bharat Mata is the greatest social service. Other Indians also, the main among whom is—Mahatma Gandhi developed this topic as the religious duty. The successors of Gandhiji also continued this development,

(2) Mahatma Gandhi ………………… to anything Indian. [2010]
Context : In this lesson the author describes his experiences about Indian culture, its traditions and customs which he felt during his short stay in India. He makes us realize that the ancient Hindu civilization assimilating the best in different cultures continues with its cultural tradition which will never be lost.

Explanation : In these lines the author says that many Indians as well as foreigners regard Mahatma Gandhi as the epitome of Hindu tradition. But the writer does not agree with this statement because Gandhiji was much influenced by western ideas. His passionate love of the under developed and his antipathy to caste, were unorthodux in the extreme and owed more to European 19th century liberalism than anything Indian.

(3) His championing ………………… class and caste. [2009]
Context: Here the author says that there was a great influence of West on Gandhiji. Gandhiji was not a man of conservative views. He realised the pitiable condition of down-trodden and low caste people. So, he worked hard for them.

Explanation : Gandhiji was not an orthodox follower of old theories. In social field he always preferred a change in old theories and customs. Some of his followers thought that the speed of Gandhiji was very slow. But this was not true. Gandhiji established a new society based on equality. He abolished the class and caste system from the society. Thus, he gave a new shape and new life to Hindu culture.

(4) Today there are ………………… with any certainty. [2013]
Context : Here the author tells us about the greatness of Indian culture and traditions. For many centuries–there had been no change in it. But in 20th century Gandhiji brought many changes in it and moulded it according to needs of modern society.

Explanation : In these lines the author says that Indian culture is very old and great. Most of Indian people are proud of their old culture without any distinction of caste or creed. They are also ready to sacrifice the weaknesses of their cult They know well that without removing the weaknesses and shortcomings of Indian culture, country cannot make progress. So, the outlook of every Indian is pragmatic. At present India is facing many difficult political and economical problems. So it can’t be forecasted what would be the future of India.

(5) Politically and ………………… feat of synthesis. [2009, 14, 16, 17]
Context : Here the author tells us that most of the Indian people are proud of their culture. Yet they are ready to sacrifice its shortcomings so that India may develop and progress.

Explanation : Here the author points out that in the present time in India there are so many political and economical problems. They seem to be very difficult to be solved. So, no one can forecast about the future of India. The author says that in ancient time the people were blind followers of the West. But the coming generations will not copy them blindly. They will use their own reason in copying any change in their culture, it is also sure that they will retain the continuity of their culture. After independence, the achievements of India are that the factors of national selfcondemnation and unreasoning enthusiasm for the glory of our country are disappearing.

(6) Already, after ………………… feat of synthesis. [2018]
Context : Here the author says that every Indian concerns with the progress of India. In ancient time they were blind followers of the West. But the people of coming generations do not copy them blindly. They use their own reason.

Explanation : In these lines the author says that only seven years have passed when we ndence. But a great change in the outlook and mentality of our people is noted. We see that the factors of national self-condemnation and unreasoning enthusiasm for the glory of our own country are disappearing. Now the people of India are busy in combining the different people and different elements although this is a very difficult work.

(7) Hindu civilization ………………… of the West. [2009, 13, 18]
Or
The quiet and ………………… of the West. [2015]
Context : Here the author tells us about the continuity of Hindu civilization. Our religious books have always inspired us and will go on inspiring in future also.

Explanation : In these lines the author says that Hindu civilization will never cease. But it will go on as usual. The Bhagavad Gita will always teach us to work and Upanishads to think deeply. It is possible that the people of India may follow the labour saving devices of the West but they will not forget the ideals of religious books e.g., the Mahabharata, the Ramayana etc. Calm and gentle happiness has ever been the characteristic of Indian life and people will never forget it. Western hectic ways of hurry and worry will be away from us.

(8) Much that was ………………… generation or so. [2009, 18]
Context : The author says that there are so many old customs in the society, but there is no existence of these customs now. This is only due to the change of time.

Explanation : The author says that time is changing rapidly. The cruel customs of the Vedic period do not attract a man of modern age. Now Sati Pratha is not in existence. Now widows are not burnt with the dead bodies of their husband. There is no childhood marriage system, because this system is illegal now. In buses, trains and aeroplanes Brahman and Thakur travel with lowest castes. They do not feel ashamed. Now all castes are equal according to law. So the conclusion of author is that the Indian civilization will never perish. Hindu culture is not accepting distinction between persons. Now Indian society is free from untouchability system. There is no high or low caste in Indian society. The process of rejection of distinction between persons began before sometime, but now this process is in high speed. The author’s hope is that after present generation this useless and dangerous evil of caste system will vanish from the society.

(9) Caste is vanishing ………………… never be lost. [2009, 10, 17, 18]
Context : Here the author says that in 20th century a tremendous change has been brought in Indian culture. The main changes are abolition of animal sacrifice, caste system, burning of widows, child marriage, untouchability, etc.

Explanation : To conclude his views the author says that caste system has been vanishing at a very high speed and very soon the points on which the people disagree will be totally abolished. A great change in family system also is seen and people are moulding it according to the present condition. Although there are changes in every field yet the cultural tradition will continue. Thus, we can say that many social evils have been abolished in 20th century for the good of the society.

Short Answer Type Questions

Answer one of the following questions in not more than 30 words:
Question 1.
What did Ram Mohan Roy advocate ? [2009, 18]
(राम मोहन राय ने क्या वकालत की?)
Answer :
Ram Mohan Roy advocated social reform.
(राम मोहन राय ने समाज-सुधार की वकालत की।)

Question 2.
What, according to Vivekananda, was the highest form of service of the Great Mother ? [2016]
(विवेकानन्द के अनुसार भारत माँ की सबसे बड़ी सेवा क्या थी?)
Answer :
According to Vivekananda the highest form of service of the Great Mother was social service.
(विवेकानन्द के अनुसार भारत माँ की सबसे बड़ी सेवा समाज-सेवा थी।)

Question 3.
What contribution did Ram Mohan Roy and Swami Vivekanand make to the Indian society ?
(राम मोहन राय तथा स्वामी विवेकानन्द को भारतीय समाज के लिए क्या योगदान रहा?)
Answer :
Ram Mohan Roy and Swami Vivekanand both were ardent social-servants and worked for social upliftment throughout their life. While Ram Mohan Roy advocated social reform, Swami Vivekanand believed the greatest service to the country was social service.
(राजा राम मोहन राय तथा स्वामी विवेकानन्द दोनों ही समाज सेवा के लिए तत्पर रहते थे और उन्होंने आजीवन समाज की उन्नति के लिए कार्य किए। जहाँ राजा मोहन राय समाज-सुधार की वकालत करते थे तो स्वामी विवेकानन्द समाज-सुधार को ही देश की महानतम सेवा मानते थे।)

Question 4.
What do you understand by ‘social service as a religious duty’ ?
(‘समाज सेवा धार्मिक कर्त्तव्य है’ से आप क्या समझते हैं?)
Answer :
“Social service is a religious duty’ means that we should serve all human beings without any distinction of caste, creed and colour.
(‘समाज-सेवा धार्मिक कर्तव्यं है इसका अर्थ यह है कि हम सभी मनुष्यों की सेवा बिना जाति, धर्म या रंग के भेदभाव से करें।)

Question 5.
“Mahatma Gandhi was looked on as the epitome of Hindu tradition.” Why does the author call it a false statement ?
(“महात्मा गाँधी को हिन्दू परम्परा के प्रतीक के रूप में देखा जाता था।” लेखक इसे झूठा वक्तव्य क्यों कहता है?)
Answer :
Mahatma Gandhi was greatly influenced by western ideas. So the author does not agree with the statement that Mahatma Gandhi was looked on as the epitome of Hindu tradition.
(‘महात्मा गाँधी पाश्चात्य विचारों से बहुत प्रभावित थे। इसलिए लेखक इसे वक्तव्य से सहमत नहीं है कि गाँधीजी को हिन्दू परम्परा का प्रतीक माना जाता था।)

Question 6.
Which three great Indians who tool
ise of social service have been mentioned here ?
(कौन-से तीन महान् भारतीयों का उल्लेख यहाँ किया गया है जिन्होंने समाज सेवा के कार्य को अपनाया?)
Answer :
The three great Indians who took up the cause of social service are :
1. Ram Mohan Roy,
2. Vivekanand,
3. Mahatma Gandhi.
(तीन महान् भारतीय जिन्होंने समाज सेवा के कार्य को अपनाया; वे हैं :
1. राम मोहन राय,
2. विवेकानन्द,
3. महात्मा गाँधी।)

Question 7.
In what ways was Gandhiji influenced by the European 19th century liberalism ?
(किस प्रकार गाँधीजी उन्नीसवीं शताब्दी के यूरोप के उदारवाद से प्रभावित हुए?)
Answer :
Gandhiji was influenced by the European 19th century liberalism in his love for the poor and his dislike for caste system.
(गाँधीजी उन्नीसवीं शताब्दी के उदारवाद से गरीबों के प्रति प्रेम और जाति-प्रथा के प्रति घृणा से प्रभावित हुए।)

Question 8.
In what ways was Gandhian philosophy moulded ?
(किस प्रकार गाँधीजी की विचारधारा बदली ?)
Answer :
European 19th century liberalism, discourse of Jesus Christ and Tolstoy moulded Gandhian philosophy. He began to love the poor and disliked caste system. (यूरोप के उन्नीसवीं शताब्दी के उदारवाद तथा ईसा मसीह एवं टॉलस्टॉय के उपदेश ने गाँधीजी की विचारधारा को बदल दिया। वे गरीबों से प्रेम करने लगे तथा जाति-प्रथा से उन्हें घृणा हो गई।)

Question 9.
What were the main sources of Gandhiji’s philosophy of life ?
(गाँधीजी के जीवन की विचारधारा के मुख्य स्रोत कौन-कौन से थे ?)
Answer :
The main sources of Gandhiji’s philosophy of life were Christ’s Sermon on the Mount and Tolstoy, the great Russian writer.
(गाँधीजी की जीवन की विचारधारा के मुख्य स्रोत ईसा मसीह के पहाड़ी पर दिए उपदेश तथा रूस का महान् लेखक टॉलस्टॉय थे।)

Question 10.
“Gandhiji was always rather an innovator than a conservative.” How?
(“गाँधीजी रूढ़िवादी होने की अपेक्षा नई बातों के चलाने वाले अधिक थे।” कैसे?).
Answer :
Gandhiji did not believe in caste system and untouchability. He gave a new shape on the basis of equality. So, he was an innovator rather than a conservative. (गाँधीजी जाति-प्रथा में या अस्पृश्यता में विश्वास नहीं करते थे। उन्होंने समानता के आधार पर समाज को एक नया रूप दिया। इसलिए वे रूढ़िवादी न होकर नये परिवर्तनों के समर्थक थे।)

Question 11.
What is the contribution of Gandhiji to Hindu culture ?
(हिन्दू संस्कृति को गाँधीजी का क्या योगदान है ?)
Answer :Gandhiji opposed the caste system. He helped the oppressed and down-trodden. He fought for the women’s rights and equality. He gave a new direction to Hindu culture.
(गाँधीजी ने जाति-प्रथा का विरोध किया। उन्होंने दु:खी एवं दलित लोगों की सहायता की। वे स्त्रियों के अधिकारों एवं समानता के लिए लड़े। उन्होंने हिन्दू संस्कृति को एक नई दिशा दी।)

Question 12.
What significant changes, according to the author, have taken place in India since the attainment of freedom?
(लेखक के अनुसार स्वतन्त्रता-प्राप्ति के बाद से भारत में क्या-क्या महत्त्वपूर्ण परिवर्तन हुए हैं?).
Answer :
According to the author many significant changes have taken place in India since freedom. Animal sacrifices, burning of widows on their husband’s pyres and girls’ marriage in childhood have almost been stopped. Untouchability also has almost been abolished. Indians have stopped copying European traditions blindly.
(लेखक के अनुसार स्वतन्त्रता-प्राप्ति के बाद से भारत में अनेक महत्त्वपूर्ण परिवर्तन हुए हैं। पशु-बलि, विधवाओं का अपने पति की चिता पर जलना और लड़कियों का बाल-विवाह लगभग बन्द हो गया है। छुआछूत भी लगभग समाप्त हो गई है। भारतीयों ने बिना सोचे-समझे यूरोप की परम्पराओं की नकल करना छोड़ दिया है।)

Question 13.
What does the author predict about the Indian way of life ?
(भारतीय जीवन-पद्धति के विषय में लेखक की भविष्यवाणी क्या है?)
Or
What kind of men will the Indians of coming generation be according to the writer ?
(लेखक के अनुसार आने वाली पीढ़ी के भारतीय किस प्रकार के व्यक्ति होंगे?)
Or
What is the future of Indian culture according to the writer ? [2011]
(लेखक के अनुसार भारतीय संस्कृति का भविष्य क्या है?)
Answer :
The author predicts about the Indian way of life that future generation will not be following Europeans blindly. They will root out the evils of their traditions but will be aware of the continuity of their culture.
(लेखक भारतीय जीवन पद्धति के विषय में भविष्यवाणी करता है कि भावी पीढ़ियाँ यूरोप का अनुसरण बिना सोचे-समझे नहीं करेंगी। वे अपनी परम्पराओं की बुराइयों को उखाड़ फेंकेंगे और अपनी संस्कृति की निरन्तरता के प्रति सचेत रहेंगे।)

Question 14.
How will Hindu civilization retain its continuity ? [2009]
(हिन्दू सभ्यता अपनी निरन्तरता को कैसे बनाए रखेगी ?)
Or
What does A. L. Basham mean when he says that ‘Hindu civilization will retain its continuity’?
(‘हिन्दू सभ्यता अपनी निरन्तरता को सुरक्षित रखेगी इस कथन से A.L. Basham का क्या तात्पर्य है?)
Answer :
Hindu civilization will retain its continuity in the following way. The Bhagwad. Gita and Upanishads would inspire the man of actions and thoughts. People will love the tales of the heroes of the Mahabharata and the Ramayana. Western life of hurry and worry will not touch us. The quiet and gentle happiness, the charm and glory of Indian way of life will continue.
(भारतीय सभ्यता अपनी निरन्तरता को निम्न ढंग से बनाये रखेगी। भगवद्गीता और उपनिषद् मनुष्य के कार्य और विचारों को प्रेरणा देंगे। लोग महाभारत तथा रामायण के वीरों की कहानियों से प्रेम करेंगे। शोर-शराबे. व चिन्ता का पाश्चात्य जीवन हमारा स्पर्श भी नहीं कर सकेगा। शान्त एवं सौम्य आनन्द तथा भारतीय जीवन-पद्धति की सुन्दरता एवं वैभव निरन्तर रहेगा।)

Question 15.
What contrast does the author see between the Indian way of life and that of the West ?
(लेखक भारतीय जीवन-पद्धति एवं पाश्चात्य जीवन-पद्धति में क्या अन्तर बताता है?)
Or
What, according to the writer, is the difference between the Indian and Western way of life? .
(लेखक के अनुसार भारतीय तथा पाश्चात्य जीवन पद्धति में क्या अन्तर है ?)
Answer :
According to the author Indian way of life is full of quiet and gentle happiness while the Western way of life is of hurry, worry and mechanization.
(लेखक के अनुसार भारतीय जीवन पद्धति शान्त एवं सौम्य आनन्द से भरी हुई है, जबकि पाश्चात्य जीवन-पद्धति जल्दबाजी, चिन्ताओं और मशीनीकरण से भरी हुई है।)

Question 16.
Which useless customs in ancient Indian culture have been discarded ?
(प्राचीन भारतीय संस्कृति के कौन-कौन से व्यर्थ के रीति-रिवाज समाप्त हो चुके हैं?)
Answer :
Useless customs in ancient Indian culture e.g., animal sacrifice, burning of widow, child marriage, untouchability, etc., have been discarded.
(भारतीय संस्कृति के व्यर्थ के रीति-रिवाज; जैसे-पशु-बलि, विधवाओं का आत्मदाह, बाल विवाह, छुआछूत आदि समाप्त हो गए हैं।)

Question 17.
What evidence does the author give to prove that Indian culture has changed a lot ? [2011]
(यह सिद्ध करने के लिए कि भारतीय संस्कृति बहुत बदल गई है, लेखक क्या प्रमाण देता है?)
Answer :
The author has given many evidences to prove that Indian culture has changed a lot. For untouchability he says that now in buses and trains even the great brahmins rub their shoulders with low caste people. Temples and public wells are open to all. Many evils, e.g., animal sacrifice, widow’s burning, child marriage, etc have been abolished.

(लेखक यह सिद्ध करने के लिए कि भारतीय संस्कृति बहुत बदल गई है, अनेक प्रमाण देता है; जैसे-छुआछूत के विषय में वह कहता है कि अब महान् ब्राह्मण भी निम्न जाति के लोगों से सटकर बसों और रेलगाड़ियों में यात्रा करते हैं। मन्दिर तथा सार्वजनिक कुएँ सभी के लिए खुले हैं। बहुत-सी बुराइयाँ; जैसे-पशु-बलि, विधवाओं का आत्मदाह, बाल-विवाह आदि समाप्त हो गए हैं।)

Question 18.
What does the heritage of India consist of ? [2017]
(भारत की धरोहर क्या है?)
Answer :
The heritage of India consists of its ancient culture and traditions, its glorious past, its holy books and literature and its peaceful and gentle way of living.

(भारत की धरोहर में प्राचीन संस्कृति एवं परम्पराएँ, इसका शानदार भूतकाल, इसकी धार्मिक पुस्तकें और साहित्य तथा इसकी शान्त एवं सौम्य जीवन-पद्धति शामिल हैं।)

Question 19.
What changes have taken place in Indian caste system ?
(भारतीय जाति-प्रथा में कौन-कौन से परिवर्तन हुए हैं ?)
Or
How is the old caste system perishing ? Give examples.
(पुरानी जाति-प्रथा कैसे समाप्त हो रही है ? उदाहरण दीजिए।)
Answer :
The old caste system is vanishing rapidly, Brahmins rub shoulders with lowest castes. Temples are open to all.
(पुरानी जाति-प्रथा तेजी से समाप्त हो रही है। ब्राह्मण निम्न जाति के लोगों से कन्धे से कन्धा मिलाकर चलते हैं। मन्दिर सभी के लिए खोल दिए गए हैं।)

Question 20.
What change in the old family system is taking place ?
(पुरानी परिवार प्रथा में क्या परिवर्तन हो रहा है ?)
Answer :
The old family system is moulding itself to present day conditions.
(पुरानी परिवार प्रथा स्वयं को वर्तमान स्थितियों के अनुसार ढाल रही है।)

Question 21.
What is unique about Indian culture ? [2013, 14, 17, 18]
(भारतीय संस्कृति के विषय में अनूठी क्या बात है ?)
Answer :
Indian culture has received, adapted and digested elements of different cultures but itself remained unchanged.
(भारतीय संस्कृति ने भिन्न-भिन्न संस्कृतियों के तत्त्वों को स्वीकार किया है और अपने में मिलाया है, किन्तु स्वयं अपरिवर्तनीय रही है।)

Vocabulary

Choose the most appropriate word or phrase that best completes the sentence :
1. In his social context, he (Gandhiji) was always rather an ………………… than a conservative.
(a) innovator
(b) technician
(c) inventor
(d) discoverer

2. There are few Indians, whatever their creed, who do not ………………… with pride on their ancient culture. [2015]
(a) look upon
(b) look after
(c) look into
(d) look back

3. Politically and economically India ………………… many problems.
(a) forces
(b) focuses
(c) faces
(d) fences

4. We believe that Hindu Civilization is in the act of performing its most spectacular feat of …………………
(a) unity
(b) diversity
(c) synthesis
(d) analysis

5. The Bhagvad Gita will not cease to inspire men of …………………, and the Upanishads, men of.
(a) religion, reason
(b) reason, religion
(c) action, thought
(d) thought, action

6. Widows have long ………………… to be burnt on their husband’s pyres. [2013, 15, 17, 18]
(a) ceased
(b) continued
(c) compelled
(d) been anxious

7. In buses and trains all over India, Brahmans rub shoulders with the lowest castes without consciousness of grave …………………
(a) pollution
(b) dirtiness
(c) sin
(d) impurity

8. The old family system is ………………… itself to present day conditions. [2009, 11]
(a) moulding
(b) making
(c) adapting
(d) adopting

9. ………………… the whole face of India is altering, but the cultural tradition continues and it will never be lost.
(a) Really
(b) In reality
(c) In fact
(d) Consequently

10. Subhash Chandra Bose was one of the greatest of our ………………… leaders.
(a) social
(b) political
(c) religious
(d) nationalist

11. Gandhiji believed in the ………………… of ancient culture. [2017]
(a) sorrows
(b) materialism
(c) utilitarianism
(d) fundamentals

12. The cultural tradition of India will ………………… be lost. [2010, 17]
(a) ever
(b) once
(c) always
(d) never

13. Mahatma Gandhi’s passionate love of the under dog and his ………………… to caste, were unorthodox in the extreme. [2011, 14]
(a) sympathy
(b) empathy
(c) antipathy
(d) antimony

14. Mahatma Gandhi and his followers have given a new ………………… and new life to Hindu culture, after centuries of stagnation. [2011]
(a) presentation
(b) orientation
(c) intimation
(d) representation

15. Much that was ………………… in ancient Indian culture has already perished. [2012, 17, 18]
(a) violent
(b) religious
(c) unique
(d) useless

16. Hindu civilization will, we believe ………………… its continuity. [2014]
(a) loss
(b) maintain
(c) retain
(d) destroy

17. Hindu civilization will not vanish before the more ………………… ways of the West. [2015, 17]
(a) tactic
(b) hectic
(c) static
(d) erratic

18. The ‘Upanishads’ will not ………………… to inspire the men of thought. [2015]
(a) cease
(b) crease
(c) breeze
(d) grease

Answers :
1. (a), 2. (d), 3. (c), 4. (c), 5. (c), 6. (a), 7. (a), 8. (c), 9.(c), 10. (d), 11. (d), 12. (a), 13. (c), 14. (b), 15. (d), 16. (c), 17. (b), 18. (a).

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