UP Board Solutions for Class 9 English Prose Chapter 6 The Rules of the Road
UP Board Solutions for Class 9 English Prose Chapter 6 The Rules of the Road
(A) PASSAGES FOR COMPREHENSION
Read the following passages and answer the questions given below :
निम्नलिखित गद्यांशों को पढ़िये और नीचे दिये गये प्रश्नों के उत्तर दीजिए
(a) There is a story of a man who thought he had a right to do what he liked. One day this gentleman was walking along a busy road, spinning his walking stick round and round in his hand and trying to look important. A man walking behind him objected.
“You ought not to spin your walking-stick round and round like that!” he said.
“I am free to do what I like with my walking-stick” argued the gentleman.
“Of course, you are,” said the other man, “but you ought to know that your freedom ends where my nose begins:”
The story tells us that we can enjoy our rights and freedom only if they do not interfere with other people’s rights and freedoms.
Questions.
1. Write name of the lesson from which the above passage has been taken.
(उस पाठ का नाम लिखिए जिससे उपरोक्त गद्यांश लिया गया है। )
2. What did the man in the above story think about his right?
(उपरोक्त कहानी में व्यक्ति अपने अधिकार के बारे में क्या सोचता था?)
3. How did the man try to look important?
(वह व्यक्ति महत्वपूर्ण दिखने के लिए किस प्रकार प्रयास करता था?)
4. In what words did the other man object to the spinning of the walking-stick?
(टहलने की छड़ी को घुमाने पर दूसरे व्यक्ति ने किन शब्दों में आपत्ति की?)
5. Use the word ‘freedom’ in a sentence of your own.
(अपने वाक्य में ‘freedom’ शब्द का प्रयोग कीजिए।)
Answers:
1. The name of the lesson is “The Rules of the Road’.
(पाठ का नाम ‘The Rules of the Road’ है।)
2. The man in the above story thinks about his right that he is free to do anything he likes.
(उपर्युक्त कहानी में बताया गया, व्यक्ति अपने अधिकार के विषय में सोचता है कि वह जो कुछ चाहे करने के लिए स्वतन्त्र है।)
3. The man was walking along a busy road, spinning his walking-stick round and round in his hand. He was doing so to look important.
(वह आदमी एक व्यस्त सड़क पर अपनी टहलने की छड़ी को अपने हाथ में लेकर चारों ओर घुमाकर टहल रहा था। वह महत्वपूर्ण दिखने के लिए ऐसा कर रहा था।
4. The other man objected and said, “You ought not to spin your walking-stick round and round.”
(दूसरे व्यक्ति ने आपत्ति की और कहा, “आपको अपनी टहलने की छड़ी को चारों ओर नहीं घुमाना चाहिए।)
5. India got freedom in 1947.
(भारत को स्वतंत्रता 1947 में प्राप्त हुई।)
(b) The story tells us that we can enjoy our rights and our freedom only if they do not interfere with other people’s right and freedoms.
There are very few of us, of course, who will argue like the gentleman in the story, that we have a right to go about spinning our walk-in-sticks in a busy street. We certainly do not interfere on purpose with other people’s freedom. But sometimes we get in other people’s way without knowing it. This happens when we act without thinking or when we disobey rules that we ought to obey.
Questions.
1. Write name of the lesson from which the above passage has been taken.
(उस पाठ का नाम लिखिए जिससे उपरोक्त गद्यांश लिया गया हैं?)
2. What is the moral of the story?
(कहानी का नैतिक आदर्श क्या है?)
3. Why will very few people argue like the gentleman in the story?
(बहुत कम लोग ही कहानी के महाशय की तरह तर्क क्यों करेंगे?)
4. What happens when we disobey rules?
(जब हम नियमों का पालन नहीं करते तो क्या होता है?)
5. Use the word ‘Certainly’ in a sentence of your own.
(अपने वाक्य में ‘Certainly’ शब्द का प्रयोग कीजिए।)
Answers:
1. The name of the lesson is “The Rule of the Road’.
(पाठ का नाम “The Rule of the Road’ है।)
2. The moral of the story is that we can enjoy our rights and freedom only if we do not interfere with other people’s rights and freedom.
(कहानी की नैतिक शिक्षा यह है कि हम अपने अधिकारों और स्वतन्त्रताओं का आनन्द केवल तब ले सकते हैं जब हम दूसरे लोगों के अधिकारों और स्वतन्त्रता में हस्तक्षेप न करें।)
3. Few people will argue like the gentleman in the story because they think wrongly that they have a right to go about spinning their walking-sticks in a busy street. However, they do not interfere with other people’s freedom purposely.
(बहुत कम लोग ही कहानी के महाशय की तरह तर्क करते हैं क्योंकि वे यह गलत सोचते हैं कि उन्हें व्यस्त सड़क | पर अपनी टहलने की छड़ी को इधर-उधर घुमाने का अधिकार है। हालांकि वे दूसरे लोगों की स्वतन्त्रता में जान
बूझकर हस्तक्षेप नहीं करते हैं।)
4. When we disobey rules, we interfere with other people’s rights and freedom.
(जब हम नियमों का पालन नहीं करते तो हम दूसरों के अधिकारों और स्वतंत्रताओं में हस्तक्षेप करते हैं।)
5. I shall certainly help him tomorrow.
(मैं निश्चित रूप से उसकी कल सहायता करूंगा।)
(c) Of course, everybody does not behave in this way. One can see, now and then, examples of a different kind of behaviour. We sometimes notice with pleasure a young man in a bus giving up his seat to an elderly person or to a woman who has got into the bus with a baby in her arms. When a man sitting in a train turns to the person next to him and asks, “May I smoke?” he is giving thought to the convenience of the other person. When two motorists coming from opposite directions at night dim the lights of their vehicles, they are being helpful to each other. In all such actions we give up a little of our freedom and convenience so that other people may enjoy theirs, and life may run smoothly for all.
Questions.
1. ‘Of course’, everybody does not behave in this way. What way is referred to here?
(‘निश्चय ही प्रत्येक व्यक्ति इस प्रकार का व्यवहार नहीं करता है। यहाँ पर किस प्रकार के व्यवहार का सन्दर्भ है?)
2. When are two motorists helpful to each other?
(दो मोटरगाड़ी चालक एक-दूसरे के सहायक कब होते हैं?)
3. What good thing do we notice in all such actions?
(इस प्रकार के सभी कार्यों में हमें कौन सी अच्छी बातें दिखाई पड़ती है?)
4. What is the result, if people obey “the rules of the road”?
(यदि लोग “सड़क के नियमों का पालन करते हैं तो क्या परिणाम होता है?)
5. Which words in the above passage mean :
(a) joy (b) leaving.
उपरोक्त गद्यांश के किन शब्दों का अर्थ है
(a) joy (b) leaving.
Answers:
1. ‘Of course’, everybody does not behave in this way refers to the way of behaviour of some people who, while travelling in railway trains, do not pay attention to the convenience of other fellow passengers.
(‘निश्चय ही प्रत्येक व्यक्ति इस प्रकार का व्यवहार नहीं करता है। यह कुछ ऐसे लोगों के व्यवहार के तरीकों को सन्दर्भित करता है जो रेलगाड़ियों में यात्रा करते समय अपने सहयात्रियों की सुविधा पर ध्यान नहीं देते।)
2. When two motorists coming from opposite directions at night dim the light of their vehicles, they are being helpful to each other.
(जब रात्रि में विपरीत दिशाओं से आने पर दो मोटर गाड़ी चालक अपने-अपने वाहनों के प्रकाश को धुंधला कर देते हैं तब वे एक-दूसरे के सहायक होते हैं।).
3. In all such actions, the good thing that we notice is that people give up a little of their convenience and freedom for the sake of others.
(इस प्रकार के सभी कार्यों में जोअच्छी बात हमें दिखाई पड़ती है वह यह है कि लोग अपनी स्वतंत्रता और सुविधा का दूसरों के लिए त्याग कर देते है।)
4. If people obey ‘the rules of the road life runs smoothly for all.
(यदि लोग ‘सड़क के नियमों का पालन करते हैं तो सबका जीवन सरलतापूर्वक चलता है।)
5. Joy mean pleasure and leaving means giving up.
Joy का अर्थ pleasure है और a site leaving का अर्थ giving up है।
(d) There are no rules to tell us how we ought to behave or ought not to behave in all matters. But in some matters there are rules that all have to obey. Take for example, the rules of the road. The purpose of these rules is to make the roads safe for everybody. The roads in our cities and towns are getting more and more busy with traffic these days. All kinds of vehicles, some slow, fast, fill the roads during the greater part of the day. If people disobey traffic rules, accidents happen sooner or later. There are rules for pedestrians as well as for vehicles and every user of the road ought to know the rules.
Questions.
1. Write name of the lesson from which the above passage has been taken.
(उस पाठ का नाम लिखिए जिससे उपरोक्त गद्यांश लिया गया है। )
2. Why are the rules of the road necessary?
(सड़क के नियम आवश्यक क्यों हैं?)
3. What will happen if people do not obey traffic rules?
(यदि लोग यातायात के नियमों का पालन न करें तो क्या होगा?)
4. Why are the roads in our cities getting more and more busy?
(हमारे नगरों में सड़कें अधिक व्यस्त क्यों होती जा रही हैं?)
5. Which words in the above passage mean :
(a) Aim (b) Those who walk on foot.
उपरोक्त गद्यांश में किन शब्दों का अर्थ है
(a) Aim (b) Those who walk on foot.
Answers:
1. The name of the lesson is “The Rules of the Road’.
(पाठ का नाम “The Rules of the Road’ है।)
2. The rules of the road are necessary for the safety of everyone.
(सड़क के नियम प्रत्येक व्यक्ति की सुरक्षा के लिए आवश्यक है। )
3. If people do not obey traffic rules, accidents will happen sooner or later.
(यदि लोग यातायात के नियमों का पालन न करें तो देर या सबेर दुर्घटनाएँ हो जायेंगी।)
4. The roads in our cities are getting more and more busy because all kinds of vehicles fill the roads during the greater part of the day.
(हमारे नगरों में सड़कें अधिक व्यस्त होती जा रही हैं क्योंकि सभी प्रकार की गाड़ियाँ दिन के अधिकांश भाग में सड़कों को भरे हुए रखती हैं।)
5. Aim mean purpose and those who walk on foot means pedestrians
(Aim का अर्थ है purpose और Those who walk on foot का अर्थ है pedestrians पैदल चलने वाले।)
(e) All vehicles should keep to the left and leave the right half of the road free for those coming from the opposite direction. This is the traffic rule in all parts of India. In some countries in the west, however, vehicles have to keep to the right and not to the left. It does not matter whether it is right or left, but everyone should obey the rule. Cyclists should always keep to the edge of the road and not get in the way of other vehicles or of pedestrians. We often see two or more cyclists riding together side by side right in the middle of the road. Traffic rules do not allow this. Where the road is busy, this will interfere with the flow of traffic and cause accidents. The rule about overtaking is an equally important rule. One vehicle should overtake another vehicle only on the right, because otherwise it may get in the way of the vehicle which is trying to keep to the left.
Questions.
1. Name the lesson from which the above passage has been taken.
(उस पाठ का नाम लिखिए जिससे उपरोक्त गद्यांश लिया गया है।)
2. What is the general traffic rule in all parts of India?
(भारत के सभी भागों में यातायात का सामान्य नियम क्या है? )
3. What is advisable for the cyclists?
(साइकिल चलाने वालों के लिए राय देने योग्य बात क्या है?)
4. What is not allowed by traffic rules for the cyclists and why?
(यातायात के नियम साइकिल चलाने वालों को किस बात की आज्ञा नहीं देते और क्यों?)
5. What is meant by the term ‘overtaking’ according to traffic rules?
(यातायात नियमों के अनुसार ‘ओवरटेकिंग’ का क्या तात्पर्य है?)
Answers:
1. The name of the lesson is ‘The Rules of the Road’.
(पाठ का नाम “The Rules of the Road’ है। )
2. The general traffic rule in all parts of India is that all vehicle should keep to the left.
(भारत के सभी भागों में यातायात को सामान्य नियम यह है कि बाएं से चलना चाहिए।)
3. The cyclists are advised to be careful about giving signals.
(साइकिल चालकों को सलाह दी जाती है कि वे संकेत देने के बारे में सावधान रहें।)
4. The cyclists are not allowed to be careless about giving signals. The reason is that their carelessness will be dangerous to them as well as to others. (साइकिल चालकों को यह अनुमति नहीं है कि वे संकेत देने के बारे में लापरवाह हो जाएं। इसका कारण यह है कि लापरवाही उनके तथा दूसरों के लिए खतरनाक हो जायेगी।)
5. ‘Overtaking’ means to catch up a vehicle from behind and go forward suddenly.
(‘ओवरटेकिंग’ का तात्पर्य है किसी सवारी को पीछे से पकड़ना तथा अचानक आगे निकल जाना।)
(B) LONG ANSWER TYPE QUESTIONS AND THEIR ANSWERS
Answer the following questions in not more than 60 words each :
Question 1.
What is the story about the gentleman walking along a busy road, spinning his stick? What does the story teach?
(अपनी छड़ी घुमाते हुए व्यस्त सड़क पर चलने वाले महाशय की कहानी क्या है? कहानी हमें क्या नहीं सिखाती है?)
Answer:
There is a story of a man who thought he had right to do what he liked. One day he was walking along a busy road spinning his stick. Another man walking behind him objected to do so. But the gentleman did not agree with him. He said that he was free to do what he liked. The other man advised him that he ought to know that his freedom ended where his nose began. Thus the story dces not teach us to interfere with other people’s rights and freedom.
यह कहानी एक व्यक्ति के विषय में है जो यह सोचता था कि वह जो चाहे उसे करने का अधिकार है। एक दिन वे व्यस्त सड़क पर अपनी छड़ी को घुमाते हुए टहल रहे थे। उनके पीछे टहलने वाले व्यक्ति ने ऐसा करने पर आपत्ति की लेकिन वे महाशय उससे सहमत नहीं थे। उन्होंने कहा कि वे जो चाहें, करने के लिए स्वतंत्र हैं। दूसरे व्यक्ति ने राय दी कि उन्हें जानना चाहिए कि उनकी स्वतंत्रता वहीं समाप्त हो गयी जहाँ उसकी नाक शुरू हो गयी। इस प्रकार यह कहानी हमें दूसरे लोगों के अधिकारों और स्वतंत्रताओं में हस्तक्षेप करना नहीं सिखाती हैं।
Question 2.
How do people sometimes act without thinking of other people’s convenience? Give a few examples.
(कभी-कभी लोग दूसरे लोगों की सुविधाओं को सोचे बिना किस प्रकार का कार्य करते हैं? कुछ उदाहरण दीजिए।)
Answer:
People, sometimes, act without thinking of other people’s conveniences. These people fail to realise that they are acting without getting any thought to other people’s convenience, when they put up loudspeakers outside their houses. In the same way, while travelling in a railway train, some people do not think of the convenience of other people and begin to discuss loudly India’s foreign policy or begin to smoke while other people do not like such behaviour.
कभी-कभी लोग दूसरों की सुविधाओं को सोचे बिना कार्य करते हैं। जब ये लोग अपने घरों के बाहर लाउडस्पीकर लगाते हैं तो वे लोग यह महसूस नहीं करते कि वे दूसरे लोगों की सुविधा का विचार किये बिना कार्य कर रहे हैं। इसी प्रकार रेलगाड़ी में यात्रा करते समय कुछ लोग दूसरे लोगों की सुविधा का ध्यान नहीं देते और भारत की विदेश नीति के बारे में जोर-जोर से बहस करने लगते हैं अथवा धूम्रपान करने लगते हैं जबकि दूसरे लोग इस प्रकार का व्यवहार पसन्द नहीं करते।
Question 3.
Some people, on the other hand, are very thoughtful about the convenience of the other people. Give a few examples of this kind of behaviour.
(दूसरी ओर कुछ लोग दूसरों की सुविधा के प्रति बहुत विचारशील होते हैं। इस प्रकार के व्यवहार के कुछ उदाहरण दीजिए।)
Answer:
Generally people act without thinking of other people’s convenience. But everybody does not behave in this way. We sometimes notice with pleasure a young man in a bus giving up his seat to an elderly person or to a woman who has got in the bus with a baby in her arms. When a man sitting in a train or bus turns to person next and gets permission to smoke. He is giving thought to the convenience the other person.
सामान्यतः लोग दूसरे लोगों की सुविधा को सोचे बिना कार्य करते हैं किन्तु प्रत्येक व्यक्ति इस प्रकार का व्यवहार नहीं करता है। कभी-कभी हम प्रसन्नतापूर्वक देखते हैं कि बस में यात्रा करने वाला एक नवयुवक अपनी सीट किसी अधिक आयु के व्यक्ति को दे रहा होता है या उस स्त्री को दे देता है जो अपनी बांहों में एक बच्चे को लेकर बस में आ जाती है। जब रेलगाड़ी। या बस में बैठा हुआ एक व्यक्ति अपने बराबर बैठे हुए व्यक्ति की ओर मुड़ता है और धूम्रपान करने के लिए उसकी अनुमति । प्राप्त करता है तो वह दूसरे लोगों की सुविधा का ध्यान दे रहा होता है।
Question 4.
Why is it necessary to foll the rules of the road?
(सड़क के नियमों का पालन करना क्यों आवश्यक है?)
Answer:
The rules of the road are most important. They ought to be obeyed-in human life. The purpose of these rules is to make the roads safe for everybody. Now-a-days the traffic has increased very much. All kinds of vehicles, fill the roads during the greater part of the day. Hence it is the duty of all the road users to obey the rules of the road. If people disobey traffic rules, accidents may happen sooner or later. So the rules of the road are most important.
सड़क के नियम बहुत महत्वपूर्ण होते हैं। मानव जीवन में उनका पालन अवश्य किया जाना चाहिए। इन नियमों को उद्देश्य सड़क पर चलने वाले प्रत्येक व्यक्ति के लिए सड़कों को सुरक्षित बनाना है। आजकल यातायात बहुत बढ़ गया है। सब प्रकार की गाड़ियाँ दिन के अधिकांश भाग में सड़कों को भरे हुए रखती हैं। इसलिए सड़क के नियमों का पालन करना सड़क को प्रयोग करने वाले सभी व्यक्तियों का कर्तव्य है। यदि लोग यातायात के नियमों का उल्लंघन करते हैं तो देर या सबेर दुर्घटनाएँ हो सकती हैं इसलिए सड़क के नियम सबसे अधिक महत्वपूर्ण हैं।
Question 5.
What is the most important rule of the road?
(सड़क की सबसे अधिक महत्वपूर्ण नियम क्या है?)
Answer:
There are certain rules of the road which we should know. The vehicle coming from the right has right of way over the one coming from the left at the round abouts. Drivers of the vehicle should give right signals. The cyclists should always keep to edge of the road. Pedestrians should know the rules of the road so that they may see the right way of vehicles. Above all the most important rule of all is to obey the policeman on duty. His work is very important. Hence we should obey him.
सड़क के कुछ नियम है जिन्हें हमें जानना चाहिए। दाहिनी ओर से आने वाली गाड़ियों को गोल चक्करे पर बायीं ओर से आने वाली गाड़ियों से पहले जाने का अधिकार है। गाड़ियों के चालकों को सही संकेत देनी चाहिए। साइकिल चालकों को सदैव सड़क के किनारे से चलना चाहिए। पैदल चलने वालों को सड़क के नियमों को जानना चाहिए ताकि वे गाड़ियों की सही दिशा को देख सके। इन सबके अतिरिक्त सबके लिए महत्वपूर्ण नियम ड्यूटी पर तैनात पुलिस के सिपाही के संकेत का पालन करना है। उसका कार्य बहुत महत्वपूर्ण है, इसलिए हमें उसकी आज्ञा माननी चाहिए।
(C) SHORT ANSWER TYPE QUESTIONS AND THEIR ANSWERS
Answer the following questions in not more than 25 words each :
Question 1.
What did the man, spinning the walking-stick, say to the man who objected to his doing s0?
(टहलने की छड़ी घुमाने वाले व्यक्ति ने दूसरे व्यक्ति से क्या कहा जिसने उसके ऐसा करने पर आपत्ति की थी? )
Answer:
The man spinning the walking stick said that he was free to do what he liked with his walking stick.
(टहलने की छड़ी घुमाते हुए व्यक्ति ने कहा कि वे अपनी टहलने की छड़ी से इच्छानुसार कार्य करने के लिए स्वतन्त्र हैं।)
Question 2.
We sometimes get in the way of other people without knowing it. When does this happen?
(हम कभी-कभी अनजाने में दूसरे व्यक्तियों के मार्ग में आ जाते हैं। ऐसा कब होता है?)
Answer:
We some times get in the way of other people without knowing it. This happens when we do
not care for the convenience of other people.
(हम कभी-कभी अनजाने में दूसरे व्यक्तियों के मार्ग में आ जाते हैं। यह लेता है जब हम दूसरे व्यक्तियों की सुविधा की परवाह नहीं करते। )
Question 3.
What do people fail to realise when they put up loudspeakers outside their houses?
(जेब लोग अपने घरों के बाहर लाउडस्पीकर लगा देते हैं तब वे क्या अनुभव नहीं कर पाते?)
Answer:
Generally, people fail to realise that they are acting without any thought for other people’s convenience, when they put loudspeakers outside their houses. (साधारणतया जब लोग अपने घरों के बाहर लाउडस्पीकर लगा देते हैं तो वे इस बात का अनुभव नहीं कर पाते कि वे दूसरे लोगों की सुविधा को सोचे बिना कार्य कर रहे हैं।)
Question 4.
Give an example of want of thought for fellow passengers in trains.
(रेलगाड़ियों में सहयात्रियों के साथ यात्रा करते समय विचार शून्यता का एक उदाहरण दीजिए।)
Answer:
While travelling in a railway train, some people do not think of the convenience of other people. When some people want to sleep on account of being tired, they began to discuss loudly, the India’s Foreign Policy. Some people began to smoke and don’t think of others.
(रेलगाड़ियों में यात्रा करते समय कुछ व्यक्ति दूसरे व्यक्तियों की सुविधा के विषय में नहीं सोचते हैं। जब कुछ लोग थक जाने के कारण सोना चाहते हैं तब वे भारत की विदेश नीति के विषय में जोर-जोर से वार्तालाप प्रारम्भ कर देते हैं।
कुछ व्यक्ति धूम्रपान करना प्रारम्भ कर देते हैं और दूसरों के विषय में नहीं सोचते हैं।)
Question 5.
Why should everybody obey traffic rules?
(प्रत्येक व्यक्ति को यातायात नियमों का पालन क्यों करना चाहिए?)
Answer:
Everybody should obey traffic rules to avoid road accidents. If we do not obey traffic rules, accidents may happen sooner or later.
( प्रत्येक व्यक्ति को सड़क दुर्घटनाओं से बचने के लिए यातायात नियमों का पालन करना चाहिए। यदि हम यातायात नियमों का पालन नहीं करते तो देर या सबेर दुर्घटनाएँ हो सकती है।)
Question 6.
What is the rule for pedestrians?
(पैदल चलने वालों के लिए क्या नियम हैं?)
Answer:
There is an important rule for pedestrians. They should keep to the footpath and leave the middle of the road for vehicles. Where there is no footpath, they must keep close to the edge of the road.
(यहाँ पैदल चलने वालों के लिए एक महत्वपूर्ण नियम है। उन्हें फुटपाथ पर ही चलना चाहिए और सड़क के बीच भाग को गाड़ियों के लिए छोड़ देना चाहिए। जहाँ पर फुटपाथ न हो, वहाँ उन्हें सड़क के किनारे के निकट ही रहना चाहिए।)
Question 7.
What will happen if pedestrians do not obey the rule?
(यदि पैदल चलने वाले नियम का पालन नहीं करेंगे तो क्या होगा?)
Answer:
If pedestrians do not obey the rule, they will cause danger to themselves as well as to others.
(यदि पैदल चलने वाले नियम का पालन नहीं करेंगे तो वे अपने आपको तथा दूसरों को संकट में डाल देंगे।)
Question 8.
What is the traffic rule in all parts of India?
भारत के सभी भागों में यातायात नियम क्या है?
Answer:
In all parts of India there is a traffic rule that all vehicles should keep to the left and leave right half of the road free for those coming from the opposite direction
(भारत के सभी भागों में यातायात का नियम यह है कि सब गाड़ियों को बायीं ओर से चलना चाहिए और दायें आधे भाग को दूरी दिशा से आने वाली मोटर गाड़ियों के लिए छोड़ देना चाहिए।)
Question 9.
Why are cyclists advised not to ride side by side on the road?
(साइकिल सवारों को एक साथ अगल-बगल न चलने की सलाह क्यों दी जाती है?)
Answer:
Cyclists are advised not to ride side by side on the road because this will interfere with the flow of traffic and cause accidents.
(साइकिल सवारों को एक साथ अगल-बगल न चलने की सलाह इसलिए दी जाती है क्योंकि वहाँ ऐसा करने से यातायात में रुकावट होगी और दुर्घटनाएँ घटित होगी। )
Question 10.
What is the rule about overtaking? Why is it important?
(आगे जा रही मोटर गाड़ियों को पार करने के बारे में क्या नियम है? यह क्यों महत्वपूर्ण हैं?) .
Answer:
The rule about overtaking is important. One vehicle should overtake another vehicle only on the right, otherwise it may get in the way of the vehicle which is trying to keep to the left.
(आगे जा रही मोटर गाड़ियों को पार करने का नियम महत्वपूर्ण है। जो मोटर गाड़ी दूसरी मोटर गाड़ी से आगे निकलना चाहती है उसे यह केवल दायीं ओर से ही निकलना चाहिए, नहीं तो वह उस गाड़ी के मार्ग में आ सकती है, जो बायीं ओर रहने का प्रयास कर रही है।)
Question 11.
Who has the right of way at roundabouts?
(गोल चक्करों पर पहले मार्ग पाने का अधिकार किसका है?)
Answer:
The vehicle coming from the right of way at roundabouts over the vehicle coming from the left.
(गोल चक्करों पर दायीं ओर से आने वाली गाड़ियों को बायीं ओर से आने वाली गाड़ियों से पहले जाने का अधिकार है। )
Question 12.
Why should all users of road give right signals?
(सड़क का प्रयोग करने वाले सभी व्यक्तियों को उचित संकेत क्यों देना चाहिए?)
Answer:
All users of road should give right signals, so that others on the road may be warned.
(सड़क को प्रयोग करने वाले सभी व्यक्तियों को उचित संकेत इसलिए देना चाहिए ताकि सड़क पर चलने वाले अन्य व्यक्तियों को चेतावनी मिल सके।)
(D) OBJECTINE TYPE QUESTIONS
Question 1.
Complete the following statements with the most suitable choice :
(सबसे उपयुक्त विकल्प चुनकर निम्नलिखित कथनों को पूरा कीजिए)
(i) Drivers of vehicles should never fail :
(a) to give the right signals
(b) to dim the light
(c) to slow down the speed
(d) to stop
(ii) This is the most important rule of all :
(a) that is to obey the policeman on traffic duty
(b) that is to disobey the rules of the road
(c) that is to give right signals
(d) that is to walk in the middle of the road
Answer:
(i) (a) to give the right signals.
(ii) (a) that is to obey the policeman on traffic duty.
Question 2.
Point out the true’ and false’ statements in the following :
निम्नलिखित कथनों में ‘सत्य’ और ‘असत्य कथन बताइए
(i) We should keep to the left in India.
(ii) Pedestrians ought to obey the rules.
(iii) If people disobey traffic rules, accidents happen sooner or later.
(iv) All vehicles should keep to the right.
(v) Drivers of vehicles should never fail to give the right signals.
Answer:
(i) T,
(ii) T,
(iii) T,
(iv) E,
(v) T.
(E) VOCABULARY
Question 1.
Match the words given below Column ‘A’ with the meanings given below Column ‘B’ below :
(नीचे दिये हुए सूची ‘अ’ के शब्दों का सूची ‘ब’ के अर्थों से मिलान कीजिए)
Answer:
Question 2.
Fill in the blanks in the following sentences with the words given below :
निम्नलिखित वाक्यों को नीचे दिये हुए उपयुक्त शब्दों की सहायता से रिक्त स्थानों की पूर्ति कीजिए
careless (लापरवाह ); signal (संकेत); vehicles (वाहत); pedestrians (पदयाती); argue ( तर्क करना )
(i) The road is meant for ……. and the footpath is for…….
(ii) The old lady began to …….
(iii) Drivers of vehicles should never fail to give the right …….
(iv) Cyclists are often ……. about giving signals.
Answer:
(i) Vehicles, pedestrians
(ii) Argue
(ii) Signal
(iv) Careless
Question 3.
Give the antonyms of the following words :
(निम्नलिखित शब्दों के विलोम शब्द लिखिए)
like; freedom; sleep; foreign; careless; right
Answer:
Question 4.
Give the synonyms of the following words :
निम्नलिखित शब्दों के पर्यायवाची शब्द लिखिए
want; convenicnce; objected; argue; suppose
Answer:
Question 5.
Use the following phrases in your own sentences so as to make their meanings clear :
निम्नलिखित मुहावरों के अर्थ स्पष्ट करते हुए अपने वाक्यों में प्रयोग कीजिए
to come across (मिलना ); now and then (कभी – कभी); to get into (पड़ जाना); on purpose (जाना बूझ कर )
Answer:
To come across (मिलना) : He came across me near the park.
Now and then (कभी – कभी) : Now and then, he comes to trouble me with a request for loan.
To get into (पड़ जाना) : She got into trouble by back biting her principal
On purpose (जाना बूझ कर) : We certainly do not interfere on purpose with other persons.
Question 6.
Find one word for each of the following expressions :
(निम्नलिखित वाक्यांशों के लिए एक शब्द बताइये)
(i) A person who walks on foot. ( )
(ii) Those who drive motor vehicles. ( )
Answer:
(i) Pedestrians
(ii) Motorists
WORKSHEET-6
The Conjunction if is generally used to express condition. But condition can also be expressed by the use of unless.
Example :
- If Kumar does not obey orders, he will be dismissed.
- Unless Kumar obeys orders, he will be dismissed.
When if and unless clauses refer to future tense, the Present simple form of the Verb is used in the clauses not Verbs with will, shall, etc.
If would, therefore, be wrong to say.
If you will study hard, you will be able to speak English very well soon.
The right sentence would be :
If you study hard, you will be able to speak English very well soon.
Question 1.
Rewrite the following sentences if in place of using :
(If के स्थान पर unless का प्रयोग करते हुए निम्नलिखित वाक्यों को पुनः लिखिए?)
Examples :
The test will be held tomorrow if it does not rain.
The test will be held tomorrow unless it rains.
(i) If you are not hungry, you needn’t eat now.
(ii) If you do not take an autorickshaw, you will be late for the meeting.
Answer:
(i) Unless you are hungry, you needn’t eat now.
(ii) Unless you take an autorickshaw, you will late for the meeting.
Question 2.
Rewrite the following sentences using if in place of unless :
(Unless के स्थान पर if का प्रयोग करते हुए निम्नलिखित वाक्यों को पुनः लिखिए)
(i) I’ll see you at 7 O’clock unless something goes wrong.
(ii) Unless you wear warm clothes, you will feel cold in Delhi.
Answer:
(i) I’ll see you at 7 O’clock if something does not go wrong.
(ii) If you do not wear warm clothes, you will feel cold in Delhi.
Question 3.
Fill in the blanks in the following sentences with the correct tense form of the Verbs given in brackets :
(निम्नलिखित वाक्यों को कोष्ठक में दी हुई क्रियाओं के सही काल रूप की सहायता से रिक्त स्थानों की पूर्ति कीजिए)
(i) He will be ……. a book. (read)
(ii) The train has ……. the platform. (leave)
(iii) My sister ……. a letter. (Write)
(iv) My father ……. to Mumbai yesterday. (go)
Answer:
(i) reading
(ii) left
(iii) has written
(iv) went
Question 4.
Join each pair of following sentences by using the Conjunction given below :
(नीचे दिये हुए conjunctions का प्रयोग करके निम्नलिखित वाक्यों के प्रत्येक जोड़े को जोड़िये)
that; but; or; who; where
(i) Make haste. You will be late.
(ii) The Ginza is a good hotel. It is very expensive.
(iii) The teacher said. The sun is larger than the moon.
(iv) This is the village. I was born here.
(v) The boy got the first prize. He stood first.
Answer:
(i) Make haste or you will be late.
(ii) The Ginza is a good hotel but it is very expensive.
(iii) The teacher said that the sun is larger than the moon.
(iv) This is the village where I was born.
(v) The boy who stood first got the first prize.
Question 5.
Change the follwoing sentences into Indirect Speech :
(निम्नलिखित वाक्यों को Indirect Speech में बदलिये:)
(i) Krishna said to me, “I want to read a paper.”
(ii) Alka said to her sister, “Here, I lived for ten years.”
(iii) The boy said to the doctor, “Give me some medicine for fever.”
(iv) The boys said, “Let us go for a picnic.”
(v) The guard said to the boy, “What are you doing here.”
Answer:
(i) Krishna told me that he wanted to read a paper.
(ii) Alka told her sister that there she had lived for ten years.
(iii) The boys requested the doctor to give him some medicine for fever.
(iv) The boys proposed that they should go for a picnic.
(v) The guard asked the boy what he was doing there.
Question 6.
Change the following sentences into Passive Voice :
निम्नलिखित वाक्यों को Passive Voice में बदलिए
(i) People speak English all over the world.
(ii) Please do it.
(iii) Do you write a letter?
(iv) Who has written this book?
Answer:
(i) English is spoken by people all over the world.”
(ii) You are requested to do it or let it be done.
(iii) Is a letter written by you?
(iv) By whom has this book written?
Question 7.
Complete the spellings of the following words :
निम्नलिखित शब्दों की वर्तनियाँ पूरा कीजिए।
st–y;
ri–t;
fr-ed-m;
for-gn;
of–n
Answer:
story,
right,
freedom,
foreign,
often.
Question 8.
Fill in the blanks with the words given below :
(नीचे दिये हुए शब्दों की सहायता से रिक्त स्थानों की पूर्ति कीजिए।)
otherwise (अन्यथा); disobeyed (आज्ञा का उल्लंघन किया); convenience (सुविधा); caused (उत्पन्न किया); roundabouts (गोल चक्कर)
They should know the rule about right of way at ……. All these rules are meant for the ……. and safety of everyone using the road and they must not be ……. accidents will be ……. sooner or later.
Answer:
They should know the rule about right of way at round abouts. All these rules are meant for the convenience and safety of every one using the road and they must not be disobeyed. Otherwise accidents will be caused sooner or later.
Question 9.
Read the following passage and answer the questions given below it :
(निम्नलिखित गद्यांश को पढ़िये और इसके नीचे दिये हुए प्रश्नों के उत्तर दीजिए)
There is a story of a man who thought he had a right to do what he liked. One day this gentleman was walking along a busy road, spinning his walking-stick round and round in his hand and trying to look important. A man walking behind him objected.
“You ought not to spin your walking-stick round and round like that” he said, “I am free to do what I like with my walking-stick,” argued the gentleman. “Of course, you are” said the other man, ‘but you ought to know that your freedom ends where my nose begins.
The story tells us that we can enjoy our rights and freedom only if they do not interfere with other people’s rights and freedom.
Questions.
(i) What did the man in the above story think about his right?
(कहानी में बताया गया व्यक्ति अपने अधिकार के विषय में क्या सोचता था?)
(ii) How did the man try to look important?
(उस आदमी ने महत्वपूर्ण दिखने के लिए किस प्रकार प्रयत्न किया?)
(iii) How did the other man protest?
(दूसरे आदमी ने किस प्रकार विरोध किया?)
(iv) Where does our freedom end?
(हमारी स्वतन्त्रता कहाँ समाप्त होती है?)
(v) What does the story teach us?
(कहानी से हमें क्या शिक्षा मिलती हैं?)
(vi) Find out the words in the above passage which mean “crowded” and “moving”.
(उपरोक्त गद्यांश में उन शब्दों को खोजिए जिनके अर्थ crowded और moving हैं।)
Answer:
(i) The man in the above story thought about his right that he had a right to do what he liked?
(उपरोक्त कहानी में बताया गया कि व्यक्ति अपने अधिकार के विषय में सोचता है कि वह जो कुछ चाहे करने के लिए स्वतन्त्र हैं।)
(ii) The man tried to look important as he was walking along a busy road spinning his walking stick round and round in his hand.
(वह व्यक्ति महत्वपूर्ण दिखने का प्रयत्न कर रहा था क्योंकि वह एक व्यस्त सड़क पर अपनी टहलने की छड़ी को हाथ में लेकर घुमाते हुए टहल रहा था।)
(iii) The other man protested to do so.
(दूसरे आदमी ने ऐसा करने का विरोध किया।)
(iv) Our freedom ends where my nose begins.
(तुम्हारी स्वतन्त्रता वही समाप्त हो जाती है जहाँ मेरी नाक प्रारम्भ होती है।)
(v) The story teaches us that we can enjoy our rights and freedom only if we do not interfere with other people’s rights and freedom.
(कहानी से हमें यह शिक्षा मिलती है कि हम अपने अधिकारों और स्वतन्त्रता का आनन्द केवल तभी ले सकते हैं जब हम दूसरे लोगों के अधिकारों और स्वतन्त्रता में हस्तक्षेप न करें।)
(vi) Crowded-busy (भीड़युक्त)
Moving-walking (चलते हुए)।